Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Aki igényes, az idényes

Detti
2019. 11. 27. 23:31:39
Aki igényes, az idényes

Miért jó azt enni, ami épp szezonálisan terem?

Szeretjük az elérhetőt, az azonnalit, az egy helyen, egy időben, gyorsan letudhatót, igaz? Ezért töltjük a hipermarketben a fél szombat délelőttöt, ahol szerencsére van zöldség is, gyümölcs is, egzotikus-nemzetközi mindenféle is. (Ez utóbbival lehet a legkevésbé mellélőni, egyébként, hiszen úgysem tudjuk milyen ízűnek kellene lennie, de legalább marha drága, ezért biztos jó is.)

Miért kellene tehát idény-zöldségeket, és gyümölcsöket fogyasztani? Nem is értjük a kérdést.

Pedig a válasz egészen egyszerű: 

azért, mert épp az terem. Itt és most.

  1. Ilyenkor ugyanis  a természet biztosítja az adott zöldségek és gyümölcsök érését és nem az etiléngáz.

Eredmény: több vitamin, finomabb íz

  1. Így kevesebb vegyszer szükséges a hozam eléréséhez.

Eredmény: kevesebb benne a káros anyag.

  1. Helyi termelőtől származik, tehát nem utazik több ezer kilométert.

Eredmény: friss, kisebb terhet ró a környezetre, fogyasztásával a helyi gazdaságot

támogatjuk, sőt még az is lehet, hogy olcsóbb is.

 

Ez nagyszerű, már szuper lelkesek és környezettudatosak vagyunk, de tél van. Most mit (t)együnk?

Még mielőtt fanyalogva elképzeljük, hogy kökényt és somot rágva fogjuk várni a tavaszt, - mindkettő nagyon egészséges amúgy, tele vitaminnal, tehát ez sem feltétlenül rossz - , nem árt ha tudjuk, hogy a növények tárolási idejében igen nagy eltérések vannak.

Míg a gyümölcsök nagy részének és a lédúsabb zöldségeknek a betakarítás után már csak napjai vannak hátra ( és most kérünk 1 perc néma csendet a kamionban zötykölődő narancssárga, répa ízű paradicsomokért - köszönjük), addig a burgonya, az alma, vagy a vöröshagyma akár 4 hónapig is tárolható.

Nem kell tehát éheznünk, szerencsére.

A gyökérzöldségekkel például fedezhetjük a napi tápanyagbevitelt – a zeller, a cékla, a jégcsapretek,  a sárgarépa és a fehérrépa mind sokféleképpen elkészíthető. A káposztafélék pedig minden évszakban, így most is,  tökéletes választást jelentenek magas C-vitamin tartalmuk miatt.